דלקת לבלב בכלבים וחתולים

מאת ד"ר עדי גל

הלבלב (פנקריאס) הוא איבר האחראי על ייצור ואחסון אנזימי עיכול וממוקם בסמוך לקיבה, למעי הדק ולכבד. הוא גם מייצר הורמונים כמו אינסולין וגלוקגון האחראיים על ויסות רמות הסוכר בגוף.

דלקת לבלב היא מחלה חמורה בה אנזימי עיכול, הנאגרים בצורתם הלא פעילה בלבלב, משופעלים בטרם עת ומעכלים את רקמת הלבלב עצמו, ובמהרה גם הכבד הסמוך נפגע. רעלנים משתחררים מהרקמות הפגועות אל זרם הדם ועלולים לגרום לתגובה דלקתית מפושטת בגוף.

לרוב הדלקת ממוקדת לאזור הלבלב והכבד אך עם זאת עלולה להיות כואבת ומסכנת חיים. דלקת לבלב עשוייה להיות אקוטית או כרונית, קלה או חמורה.

כלבים בעודף משקל או כלבים הסובלים ממחלות עלולים להיות בסיכון מוגבר. שנאוצר ננסי הוא גזע מועד בגלל מטבוליזם שומן שונה. בחתולים המחלה עשויה להיות קשורה בדלקות כבד ומעיים.

הגורמים בדרך כלל לא ידועים אך עלולים להיות:

• רמת שומנים גבוהה בדם (לאחר ארוחה שומנית או שאריות שקיבלו מהבעלים / גנבו מהפח)
  • טראומה ללבלב
  • תרופות או רעלים שונים (תרופות כימותרפיה, זרחנים אורגניים ועוד)
  • זיהום חיידקי או ויראלי
  • מחלות אוטו-אימוניות בהן הגוף תוקף את הרקמות של עצמו

סימני המחלה כוללים חוסר תאבון, כאב בטני, הקאות ושלשולים, חום.

בחתולים נראה לעיתים רק חוסר תאבון, הקאות, שלשולים ואובדן משקל לאורך זמן.

אבחון:

הסטוריה של ארוחה שומנית או אכילת שאריות מהפח

בדיקה פיזיקלית יסודית

בדיקות דם

אולטרסאונד בטן או צילומי רנטגן

טיפול:

הטיפול בדלקת לבלב עשוי לכלול אשפוז ומתן נוזלים לוריד למניעת התייבשות, מזון רפואי (דל שומן וקל לעיכול או היפואלרגני) ותרופות (אנטיביוטיקה למניעת זיהומים, שיכוך כאבים, נוגדי הקאה).

כאשר הדלקת חולפת, עלולה להיוותר צלקת ברקמת הלבלב, ייצור האינסולין ייפגע ועלולה להתפתח סוכרת זמנית או קבועה.