אקריות קרדיות אוזניים בחתולים ובכלבים

האם החתול או הכלב שלך מגרד את אוזניו? אפילו עד זוב דם? מנער את ראשו ובאוזן יש הפרשה סמיכה בצבע חום שוקולדי? אקריות אוזניים עשויות להיות הגורם! זהו טפיל נפוץ הגורם לדלקות אוזניים בחתולים ולעיתים גם בכלבים.

מהן אקריות אוזניים?

אלו הם טפילים קטנטנים הנראים כנקודות לבנות זעירות. איבחון נוכחותם נעשה בבבדיקה מיקרוסקופית. האקריות חיות בתעלת האוזן וניזונות מהפרשות שומניות ומשאריות עור זעירות. אקרית האוזן מתפתחת, מטילה ביצים ומיתרבה בתעלת האוזן וגורמת לגרד עז, דלקות אוזניים ופציעות בעור האוזן וסביבה. במקרים קשים יגרום הגרד לקריעת כלי דם באפרכסת ולהמטומה.

איך נדבקים באקריות אוזן?

ההדבקה בטפילים נעשית במגע קרוב בין בעלי החיים- בדרך כלל חתולים. האקרית מדבקת מאד ונפוצה במקומות בהם יש ריבוי חיות מחמד כמו בחתוליות וכלביות, פנסיונים ובמקומות בהם תנאי ההיגיינה ירודים. כ-50% מהחתולים החיים ברחוב סובלים מאקריות אוזניים.

מה הסימנים לנגיעות בקרדיות אוזניים?

הטפילים גורמים לבעל החיים לנער את הראש ולגרד את אוזניו לעיתים, עד זוב דם. כתוצאה מהגרד ומנוכחות הקרדיות תהיינה קרחות, אדמומיות ודלקות עור באוזן וסביבה. ניתן לראות בתוך האוזן הפרשות שחורות יבשות ולאוזן יהיה ריח לא נעים.

חשוב לזכור שהסימנים שתוארו עשויים להיגרם גם מסיבות אחרות כמו אלרגיות ודלקות אוזניים מגורמים אחרים. חשוב להגיע לבדיקה וטרינרית לצורך איבחון הבעיה וטיפול בה.

איך מאבחנים נגיעות בקרדיות אוזניים?

איבחון הנגיעות בקרדיות יעשה ע"י הוטרינר/ית. האיבחון כולל לקיחת הסטוריה ובדיקה כללית של החתול או הכלב המתמקדת באוזניים. איבחון ודאי יעשה בבדיקה מיקרוסקופית של הפרשות האוזן וידגים נוכחות של קרדיות וביצי קרדיות.

מה הטיפול?

הטיפול באקריות אוזניים כולל ניקוי האוזן מהפרשות וטפילים, טיפול תרופתי המשמיד את הטפילים ואת ביצי הטפילים, טיפול תרופתי בדלקות עור אם נגרמו כתוצאה מנוכחות הטפיל והגרד וטיפול מניעתי (בדרך כלל בכדורים או באמפולות נגד טפילים חיצוניים).

במידה ויש מספר בעלי חיים בבית יש לוודא שהם לא נדבקו בטפילים ולתת להם טיפול מניעתי.

האם אקריות אוזניים מדבקות לבני אדם?

הקרדית הנפוצה גורמת לדלקות אוזניים בחתולים וכלבים ונקראת Otodectes Cynotis. הקרדית אינה מדבקת לבני אדם. במקרים נדירים ביותר מגע עם קרדית האוזן עלולה לגרום לפריחה בעור באנשים רגישים.

איך ניתן למנוע הדבקה בקרדיות אוזן?

כפי שנכתב, הקרדית מדבקת מאד ומגע בין בעל חיים נגוע ללא נגוע מספיק לצורך הדבקה. הידבקות אינה מחסנת ובעל חיים שהחלים יכול להידבק שוב.

מניעת ההדבקות קלה – חלק מהתכשירים המשמשים למניעת פרעושים וטפילים חיצוניים אחרים יעילים גם למניעת הדבקה באקריות אוזניים. בין התכשירים: רבולושן, ברווקטו, סטרונגהולד (לחתולים), סימפריקה (לכלבים) ותכשירים נוספים. כדאי להתייעץ עם הוטרינר/ית להתאמת תכשיר מניעתי לחיות המחמד שלך.